time is almost up, not creative under stress - Reisverslag uit Accra, Ghana van marco mout - WaarBenJij.nu time is almost up, not creative under stress - Reisverslag uit Accra, Ghana van marco mout - WaarBenJij.nu

time is almost up, not creative under stress

Door: just me

Blijf op de hoogte en volg marco

27 Oktober 2005 | Ghana, Accra

Ok, it has been quit a while since my last message. I just noticed that two days ago. Time flies down here. It's probably because i work during the week. You just get into a rhytme and before you notice it the week is over and it's weekend again. That doesn't mean the kids aren't tyring anymore, although i defenitly have them better under controll than in the beginning. Working with children is still full suprises. I give some extra math classes to 6 12-14 year olds (p6 and jss1). I wanted to teach them to substract 28 from 52 (they were suppose to 've known that for at least 2 years). I made it easier by letting them substract 8 from 52 first and then 30. It took them 2 minutes and about 4 guesses before they told me 52-8=44. It's a challenge. I just decided that week to stop teaching p6 from their book since they didn't understand a thing. they had to calculate how many things, each 7 leone each, you could buy for 500 leone. After 20 minutes of explaining i said: " 1 product is 7 leone, how many products can we buy with 7 leone" and still had 1/3 of the class staring at me mindlesly. Now i'm teaching them to add and substract again (works out quit well) and i hope to start with multiplications soon. Ok it sounds worse than it is, but it is pretty bad. Today i had a science test with p4. i had the idea that the understood most of what i'd told them.that was just an idea. some of them got it quit well others were terrible. the first question was how many teethe do small children have. The answer was 28, which most had. but then some just kept on writing numbers: How do we call the teeth adults have? 25 Why do you have to keep your enviroment clean? 12 or "cool air leaves the room and hot air from outside enters" (yes does were actual answers). I'm still enjoying it though and i think some of the children do actually get what i say. the others might learn to think a bit in the 6 months i'm here. That sounds a bit cruel but they just can't think. They can copy very well but they can't think at all. I don't get how people can survive in later live if they've never learnt to think. I guess it's very convinient (i know spelling is terrible again, i can't find word on this computer) that there's always god or an elder around to tell you what is wise/good to do.

Ok, enough about work. Travelling.I haven't traveled very much actually. i've been to kokrobite beache, close to Accra, after the last tpa party and spent a day down there. It looked really nice and i had a good time jumping through the waves. It was a bit dangerous swimming in my boxers (with a huge weast bend and some persitantly opening buttons) in the current (everything went alright though). Oh, i haven't written about my trips to accra yet have i. well accra is not a very nice city. it isn't that poor and it isn't a overwelming city but it's just not as relaxed as other places here in ghana (especially the hills). I've been to cape coast a few weeks ago and i liked it better.cape coust really is just a big village and the atmospere is just far mor relaxed then in accra. In the mean time i've gotton used to accra and i don't really hate it anymore, but i won't go there (or actually here, i'm in accra again to arrange some visa stuff and to go to the tpa party again) for fun.So the tpa party last month. The party was alright but it wasn't that good. it made me realise that i'm really happy living in the hills. Not only is it more relaxed, it also is a more real ghana experience (without pizza places, sport and karaoke bars, bowling alies and so on). On top of that: I couldn't afford living in accra for 6 months like these volunteers do. I also found out that i'm really ok with the volunteers in the hills. They're all very nice and i don't need any more white people. I spoke for a while to a dutch girl but that was just akword (strange but then a different word for it with a tricky spelling). Ok i have to leave you now because i almost run out of time

greets

me

  • 27 Oktober 2005 - 20:09

    Marte:

    I am very sorry that this is just my first time to wrigt, but before I just didn't know what to say. Now I'm only glad that you're over the halve of your stay there, and allmost coming back =D Anyway, I'm glad to hear that it's nice there, and everything is allright here too... Our parents are thinking of buying a new glider, self-starting and for two persons (with more people in it) so I'm curious of the ending =)
    XxX Marte

  • 27 Oktober 2005 - 20:31

    Rob:

    Ben nog een heel verhaal aan het typen! komt deraan!

    Nog even geduld en ik zet me hele leven op papier ;)

  • 27 Oktober 2005 - 20:38

    PM:

    Hoe herfst het in Ghana?

  • 27 Oktober 2005 - 20:46

    Erika &Harald:

    Hallo Marco,
    Froh von dir wieder zu hören. Wir grüßen dich aus dem Schwabenländle(wo die ach so leckeren Laugenbrezeln auf den Bäumen wachsen--auch am Sonntagmorgen).
    Über die mathematischen Fähigkeiten deiner Schüler solltest du dich nicht zu sehr wundern,
    ähnliches habe ich in meiner aktiven Zeit auch erleben dürfen und meine ehemaligen Kollegen berichten mir solche
    "Schauergeschichten" fast täglich. Falls du bald Ferien hast und etwas herumreisen willst, wünschen wir dir viele schöne Erlebnisse und gute Begegnungen. Herzliche Grüße aus dem deutschen Süden, wo für das Wochenende bis 25 Grad Wärme vorausgesagt sind. E&H

  • 28 Oktober 2005 - 11:20

    Stijn:

    Hello Marco
    I'm pleased to know everything is going well. We hope you come back home soon. You have greetings From Jeroen, René(who is in the army now) and me. We miss you man.
    Have fun and we'll see you when you come back.

  • 28 Oktober 2005 - 11:21

    Stijn:

    Hello Marco
    I'm pleased to know everything is going well. We hope you come back home soon. You have greetings From Jeroen, René(who is in the army now) and me. We miss you man.
    Have fun and we'll see you when you come back.

  • 29 Oktober 2005 - 10:14

    PM:

    Niet-logisch denken is ook denken.

  • 29 Oktober 2005 - 16:20

    Brambrambrammmmm:

    yo marco

    weer een verhaal, weer een antwoord. bij jou gaat het gelukkig goed.

    hier gaat het klote.

    nouja, kijk, ik als rijk westers kindje vind het kut gaan, want in delft is het de tijd van de tentames. ik mag natuurlijk ook niet het meeste van iedereen in heel delft klagen, omdat ik maar 1 tentamen heb. ik heb dus 1 tentamen -aanstaande donderdag- en sinds vorige maandag heb ik al vrij. eigenlijk heb ik het dus niet zo heel erg druk, maar het is analyse en dat is wel erg klote eigenlijk. het is gewoon veel. erg veel. maar rombout of rene of marco of bart hebben allemaal 3 of 4 tentamens aanstaande week dus ik kom er goed vanaf. ik ben dus al heel de week eigenlijk analyse aan het maken, door de week in delft, nu sinds gisterenavond in baarn. woensdag hadden sonja en ik 2 jaar, dus toen zijn we uit eten gegaan en dat was erg koel (can't live without mexican food). donderdag ben ik met een excursie van mn kotmaat naar de Solitaire geweest. een pijpenlegger (boot die oliepijpen op de bodem van oceanen legt) van 367m lang, de grootste ter wereld. damn wat een ding, was wel awesome. gisteren kwamen rombout, rob, bas, bastiaan en sonja hier een film kijken, dus dat was ook weer gezellig en vanavond gaan we bowlen. 2 uur bowlen voor 5 euro de man, mocht je geinteresseerd zijn. toch nog steeds geen interesse in die bowling allies in accra?

    over Big brother trouwens even: Tanja en Jocelyn (moeder en kind van het bigbrother gedoe) zijn eruit sinds donderdag. ze is er vrijwillig uitgegaan. ok, ik weet dat je big brother niet volgt maar hey, je moet toch wel een beetje die kapitalistische klote mentaliteit van onze commerciele zenders blijven volgen, want anders volgt er een tweede cultuurschok bij je wederkeren.

    donderdag zijn marco, bart en rick (was hier gekomen uit amsterdam) naar de lorre geweest (discotheek van het chorps) en ook even binnen geweest bij het chorps in de societeit en HET WAS KUT. niet de discotheek, dat was nog wel uit te houden, maar de societeit was erg kut. ik wist meteen waarom ik er geen lid was geworden. toen ruben ons belde rond 2 uur 's nachts om te vertellen dat we 19 november in het voorprogramma van brainpower ons ding mogen doen, zijn we maar gaan dansen op straat. we staan dus in het voorprogramma van brainpower in tivoli 19 november, dus binnenkort gaan we maar weer eens een keer repeteren. ik moet trouwens ook een bassversterker nog kopen maarja, tentamens he...

    trouwens, dat tekenen is dus idd geen academisch gedoe, maar wel wat beter vol te houden dan analyse. de opdrachten zijn trouwens opgeschoten, er zijn er al bijna 2 van de 4 af. de andere twee hebben niet zo'n haast dus ik heb even een adempauze voor mn tentamen. kut tentamen.

    onze nieuwe kotmaat. damn, ik heb die gast twee weken geleden de maandag even gezien, hebben we een film gekeken met zn drieen. daarna nooit meer gezien. hij schijnt nog wel af en toe thuis geweest te zijn maar steeds maar 10 minuutjes en dan weer weg. waarschijnlijk is ie er komende week wel. ik weet dus nog niet echt of het een relaxte gast is, maar ik denk dat ik het wel ga uithouden 4 maanden, totdat lotte terug is. anders kan ik hem nog altijd een mariokart verbod geven totdat ie aardig gaat doen (ik ben immers de wettige eigenaar op onze 4-persoons unit, en zal daar ook misbruik van maken als het moet).

    damn, het lijkt trouwens wel alsof jouw kids daar steeds dommer worden met de dag. je bezorgt ons wel weer de nodige vooroordelen van domme kleine negertjes die allemaal in een verlept lokaal in de schoolbanken zitten daar in ghana, dus leer ze snel wat nuttigs en laat ons weten dat ze de relativiteitstheorie kunnen toepassen en partieel kunnen integreren enzo... fuck, begin ik weer over analyse! het blijft rondspoken in mijn hoofd, omdat ik eigenlijk nu verder aan mn opgaves moet zitten. fucking tentame.

    ik heb trouwens van rob gehoord dat hij het niet slecht doet op zn nieuwe studie, en de ene na de andere bitch scoort op feesten. zijn die feesten in accra wat;)?

    het zal trouwens bij jou daar wel warm zijn, goed voor je, want hier is het tering koud (misschien ook omdat ik geen winterjas heb en mn zomerjas nooit aandoe). zelfs die kleine 5 minuten die ik naar mn faculteit moet fietsen zijn niet fijn in de ochtend, dankzij het nederlandse kutklimaat. maar ik weet niet waarover ik praat want misschien is het bij jou wel nu regentijd (hebben ze dat daar?) en dan ben jij wat meer fucked dan ik, denk ik zo.

    ik heb trouwens mn kamer helemaal ingericht nu, en eindelijk dus een einde gemaakt aan de bouwput die er te vinden was, het is er nu wel te doen (ik heb zelfs al een keer mn bureau schoongemaakt). het staat nu redelijk vol. in mn kamer zijn te vinden: een massive bed, een reason bureau, een electrische piano, basversterker, versterker, 3 gitaren, kledingkast, rek voor dvds en nog een kast/rek voor boeken. allemaal op nog geen 13m2 zorgt dat voor een gezellige boel. maar echt vaak ben ik niet op mijn kamer te vinden, en als ik er zit is het groot genoeg om mn tentamen te leren (NOOOOOO weer dat kuttentamen, ik verpest mn hele bericht er nog mee -voor mezelf dan-) dus ik ben wel blij dat de laatste overblijfselen van het verhuizen ook beeindigd zijn. van de mariokart unit blijf ik trouwens deze dagen wijselijk af, je kan denk ik wel raden waarom. de rest van het huis is trouwens nog wel een bouwput, de gang is al geverfd enzo, maar de woonkamer en een ander halletje en de keuken moeten nog helemaal worden gedaan. niemand heeft er zin in.

    voor de rest heb ik denk ik deze keer niet echt veel te melden (zoiezo heb ik eigenlijk nooit iets te melden maar typ ik alles maar gewoon neer wat in me opkomt. maar hey, een uiteenzetting waar over nagedacht is, heb je nooit gevraagd. en zal je ook nooit krijgen van mij:D) dus denk ik dat ik me zo maar weer aan de analyse ga wagen. daarna om 8 uur dus bowlen tot 10 uur en daarna nog ff naar de ph. gelukkig repeteren we dit weekend niet met bitterlemon want dat zou niet zo goed uitkomen denk ik:D maar goed, de analyse roept, dus ga ik mij daar weer achter zetten.

    volgende keer wordt het verhaal waarschijnlijk nòg spannender!

    io de manne,

    de kleine man van het zuiden

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

marco
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 216
Totaal aantal bezoekers 49982

Voorgaande reizen:

01 September 2005 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: