whiteman in scool part ll - Reisverslag uit Mampong, Ghana van marco mout - WaarBenJij.nu whiteman in scool part ll - Reisverslag uit Mampong, Ghana van marco mout - WaarBenJij.nu

whiteman in scool part ll

Door: Sir Michael

Blijf op de hoogte en volg marco

28 September 2005 | Ghana, Mampong

Here I am, apparently I made a proper Dutch promise and not a Ghanaian one. I was telling about my school. So, the week before this one I taught JSS1 the entire week (at least, I think I did, somehow it’s difficult to remember everything when so much happens and there is nothing familiar to hang your memories on. Good thing I am keeping a diary, which I’ve forgotten to check before coming here…). I really enjoyed it because I was actually able to teach them something. It is also nice if you get to know your pupils (dam that looks funny: “my pupils”). They have changed from anonymous faces trying to annoy me into people with a character who all need a different approach. That I enjoyed it doesn’t mean that everything went very easy. The children didn’t have much respect for me in the beginning because I don’t have a cane. That is a twig they use to hit children, I tried it on myself once very gently and it’s pretty painful. Thank god (I’m starting to use a more and more Ghanaian English, but my knowledge of Twi is still very “small, small) the teachers at Young Souls don’t use it that much. A few volunteers who went to the daycare were pretty chocked because the women used to cane little children (5 years and younger) for every small thing they did, and they seemed to enjoy it. Ok back to JSS1 (it’s just so difficult to tell my experiences when I’m in a completely different world of which most of you don’t have much of an idea). So they didn’t have much respect for me. It took a while before they accepted me. Once I wanted to punish a boy because he was very annoying. I didn’t want to cane him so I gave him detention. Then he started crying after a few minutes of detention because his mother would hit him… Nice, that was just what I was trying to prevent: the boy getting canned. Well after that afternoon I haven’t seen the boy anymore. Alex told me that he didn’t show up frequently and that he had invited his parents for a talk. On Thursday afternoon a new teacher came up to me. He was employed to teach JSS 1 some subjects and wanted to look at my lesson. After school we had a talk and he called me the senior teacher. I have taught them for 1 week and that has been my only teaching experience except for 1 week of summerschool. Senior teacher, grapjas… But as I found out later on, it was nice that he was a rooky at this school. Friday he went to the head teacher to ask for a timetable (haha) and actually got one. Now this isn’t that special, I have made my one timetable, but what was special was that he wanted to discus the timetable with me. So now, thanks to his rookynes (I know that isn’t English, but I like it) I work according to a timetable. So this week I have been teaching JSS1 mathematic and science. Maybe I teach them social studies too, I’m not sure, might have integrated a bit to good. Oh social studies is is geography and some moralistic bullshit which I always skip. Environmental studies on the other hand is telling the children to stay clean and tells them how not to get HIV: don’t have any premarital sex. The anti HIV campaign here in Ghana isn’t totally focused on abstinence, but on the covers of the exercise books for primary schools condoms aren’t mentioned. Ok back to my work. You might think: what are you doing all those hours you’re not teaching JSS 1, don’t lie to me telling “I’m so busy working from 8 till 4”. Well you careful reader: I teach primary 5. Somehow every class seemed to have exactly one teacher and employing a new teacher hasn’t changed this. I have no clue what happened to the poor man or woman (I don’t know the other teachers very well), maybe he/she is having a few days of. Some of the teachers have worked for the entire summer because of the summer school so they deserve a few days of. I might have been a bit to hard on the teachers thinking they didn’t like children at all and that they were incapable to teach them something. Some of them do like the children (I don’t say all of them do, being a teacher is just an good way to earn some money) and that they don’t teach them much (except for reciting or, as Joanne once saw written on the blackboard, “write down the numbers 1 to 100) might have to do with the fact that they work a lot. They have to be at school at 7 o clock or earlier to supervise the children cleaning the school and compound and don’t leave until 4. That is a long time of screaming children. I think that’s why they have decided to let them just scream what ever is written on the blackboard. In that way the children can scream and the teacher doesn’t have to spent to much energy in actually explaining something. Everyone happy accept for the stupid white man who wants his students to understand what he tells them and therefore has to teach JSS1 the stuff they should have learned in primary 4. Ok, so I teach P 5 and JSS 1. This Monday I did a small test with JSS 1 and found out that they had remembered but even more understood much of what I told them last week. Well at least most of them had. There’s one girl which is just so absent minded, she doesn’t even notice it if I call here because she isn’t paying attention. It’s annoying because I can’t really help here. I’ve talked to here a few times but she doesn’t seem to be very keen on speaking to me. I think she has some kind of learning/concentration disorder. That’s just so difficult because I have no clue how to teach children with disorders and the local teacher probably don’t even now that something like that exist. P5 is not to bad. I don’t think they learn that much from me but they might pick up a few things and there isn’t a total anarchy in the classroom which is very nice for your writer. Well now you know a bit about my lessons let me tell you something about my school. There is one concrete building which consist of an office, a nursery, a small classroom (for JSS1) and a library. Each about 3x3 meters and with a door to the veranda and some nets in front of the windows/holes which actually have luiken (I just can’t think of the English word). The other classes are in an U shaped building with concrete floor, big wooden boards (planken) with huge slides of air in between them as wall and a tin roof (which is very nice when it starts raining and you are trying to explain something to the class, thank god it’s the dry season and it has only rained two times up until now). The chalkboards are pretty aggressive to my chalk (it’s just painted wood with some nice holes in it) and of course the room doesn’t have a door or window. It does have holes shaped like them. This wouldn’t be that annoying if it wasn’t for the other classes reciting at the top of their voices and the children outside of the school yelling obruni to me. You may think: that’s pretty bad. Well, no. Jamie (one of the other volunteers) teaches at a school without floor (of course they don’t fall down into the core of the earth, they are standing on the dusty ground) and up until two days ago here classroom didn’t have a roof and here students didn’t have desks (mine don’t have books and rulers, but that’s another problem). Now luckily she got a roof just before it started raining. It were a few “waterproof” fabrics. After all the water that had gathered on the fabrics fell down she decided to join the neighboring class which did have a tin roof. This resulted in something which rock fans would describe as a pit (all children running into each other). The chaos and Jamie’s voice were accompanied by the “peaceful” sound of 3 liters of water a second falling on the tin roof. You just have to see the humor of it all. Ok, one final note on school. Next week we are going to work according to a timetable. The other teachers have been informed of this fact and the students’ timetables are hanging in the classes. They are probably just doing that so I start expecting something so they can screw me again next week.

Except for school there was of course another cause for frustration (Ghana is really trying to get rid of me but maybe unintentionally it is still giving me to much fun): someone living at my house is stealing my money. The only people who had the opportunity were Patrick (my host brother) and the guy who watches over the place to make sure burglars stay away. He lives in a house (pretty similar to my classroom but with bricks in stead of wood) next to mine with his family. I think it was him or one of his sons. I don’t want to believe Patrick did it (although it was easiest for him) so I just blame the anti bugler guy. However did it was planning it very carefully. He must have done it while I was on the toilet because I even closed my door while taking a shower. He only took some money out of my wallet and always left a little bit. I think in total 100.000 cedis (zlotys for Bastiaan)(about ten euros, but it is far more then ten euros when you’re in Ghana) has been stolen before I noticed it. I started an administration AH couldn’t improve because I my money was going away pretty darn fast. That was how I found out. Now my parents have given me loads of advice on how to handle it (magic signs, family honor, etc) but for now locking my door, even if you’re getting some water, seems to do the job pretty well. I was pretty irritated for about a day but after that I was fine. It’s just annoying that you can’t trust the people you live with. You mustn’t think that I hate the concierge or his family after this incident. They are still very friendly people, who fetch water for me and invite me to eat with them (although everybody does that). Maybe they have stolen my money, but that isn’t that much of a deal down here, especially not since I am absolutely loaded.

Ok, I still have loads to tell you about: people asking you for money or other things (“Obruni, I like your watch. Give it to me”); traveling by tro (waiting for 30 minutes for the tro to fill up so it can leave); my first culture shock (getting into a 5 star hotel, a birthday present from the mother of Jamie, was just a bit too much luxury and white people after 23 days of Ghana); about my trips to Accra (been there two weekends in a row and will go there next weekend to because of a TPA party. The city is just way to busy and there’s to much poverty and the people are to unfriendly for someone used to the quiet life in the peaceful Akwapim Hills. Although I must admit Accra isn’t bad in comparison to other cities.) But I guess I have to do that another time because my dinner is waiting and I still have to go back to Mamfe. I’m sorry if you’re expecting an email. I will try to come back soon to do some more typing. I just don’t have much time and there’s so much to tell.

Greets,

Marco

  • 28 September 2005 - 18:25

    Marco:

    the spelling isn't as bad as the title might suggest (although it's probably still crap)

  • 01 Oktober 2005 - 09:58

    PM:

    In alle staten - Verenigde Staten - Schurkenstaten.
    Het kan erger?
    Kasstaten!

  • 02 Oktober 2005 - 11:48

    Kleine Belg:

    yo marcovic,

    weer een verhaal, weer een update. nu bastiaan het feit heeft aangekaderd dat dit lezen jou natuurlijk veel geld kost... blijf ik even veel schrijven maar vind ik het niet erg als je nu al stopt met lezen.

    zo, gisterenavond zijn we met iedereen naar de ph geweest (iedereen = bas, bastiaan, marco, robbie, roos, sophie, kim, pieter en ik. rombout ging zeilen en sonja moest de dag erna hockeyen). het was wel hip, altijd goed om iedereen weer te zien. het was dus gezellig als vanouds, zoals jij zo mooi kan formuleren en we gaan het er dus zeker inhouden. ik ben wel door marco en rob goed gepest over "dat ik niet in bitter lemon pas" en "dat het mijn muziek niet is", maar rob is gewoon raar en marco jaloers, haha. gisteren nog even bij gianna in de studie geweest met bart en rick, bart ging drummen en rick opnemen voor ons album. gelukkig moet ik nog niet inspelen, want ik kan nog niet elk nummer spelen. zodra het album geperst is en alles, beginnen de optredens in delft (dat heeft bart al geregeld), utrecht en hopelijk amsterdam. ik kan niet wachten om weer een lekker te mogen optreden.

    over 3 weken komt ook de trip met zn allen naar eindhoven (ja bastiaan, als je dit leest: deze week kan jij niet en ik ga de week erna naar Maceo Parker en dus wordt het de week erna). ook gaan we binnekort utrecht onveilig maken. leiden gaat nog aan de beurt komen (op aandringen van bart) en natuurlijk amstelredamn. delft is dan nog redelijk saai om uit te gaan, weinig kroegen, maar wel een belgisch cafe. maar goed, ik heb mn studiefinanciering dus niet gekregen en zit dus krap bij kas. ibg-fuckers.

    aangezien bastiaan zoveel te vertellen heeft over zn schooltje, nog wat van mij:

    goed, het ontwerpen (in werkgroepen) is veel leuker geworden, nu we geen kut appelmandje moeten maken maar een barbeque (die we vervolgens over een paar weken ook gaan uittesten allemaal), ik zit nu ook in een hippere groep. en ik heb een hippere begeleider met 9,5 vingers. voor de rest ben ik de enige die de tekensessies van 4 uur kan volhouden, de rest van de groep is helemaal dood om half 6. tekenen is wel gaaf hier, een heel stuk anders dan ik gewend ben en zo'n verandering van techniek is altijd koel om te doen en gewoon goed voor je hand. bij tekenen amuseer ik me dus wel, alhoewel ik er gewoon geen fuck van kan. waarschijnlijk heb ik dit trouwens allemaal al een keer gezegd, maar dat ben ik vergeten. nu bastiaan ook meedoet, krijg je meteen de bigbrother gebeurtenissen (bigbrother is echt fout, maar we kijken het gewoon met het huis): Lieske (de lompe studente van 19) is er GELUKKIG nog in, Roel ook en dat betekent dus dat Ralph is moeten vertrekken uit het Big Brother huis, maar hij heeft het uitstekend gedaan. Z'n ex, die ook in het huis zit, nathalie, was helemaal blij. maar toen ie eenmaal weg was, stortte ze in. ik heb deze week niet veel vrije tijd gehad, laat staan op het tijdstip dat ze bigbrother hier uitzenden, dus dit zijn helaas de enige updates die ik kan geven, volgende week meer!

    erg goed trouwens dat je zo vaak verhaaltjes blijft neerpleuren, het is mooi om steeds iets te lezen over het leven daar. gewoon blijven doen, ik heb nog geen fotos kunnen mailen maar dat gaat binnenkort gebeuren, heus waar.

    ook met sonja gaat het goed, ze begint het gelukkig iets minder druk te krijgen en de etage schiet op.

    de mariokart-unit die nu in huis staat lijkt een succes te zijn, er zijn 2 controllers bij gekocht die binnenkort arriveren, wat het totaal op 4 maakt, terwijl we ook precies met 4 wonen. om de een of andere magische reden is iedereen hooked aan dat spel en we hebben dus al vaak met bitterballen op de bank gehangen met zn allen achter het scherm. toch gaat lotte ons binnekort (volgende week al!) verlaten... en komt de nieuwe kotmaat voor 4 maanden. EN ALS DIE MARIOKART KUT VINDT... dan wordt ie ontgroend, hard maar waar.

    goed, iedereen wil hier (ik ben nu in baarn) op de computer, dus ik zal deze electronische woordenwisseling moeten aborteren. binnenkort weer een update als ik WEL wat nuttigs te zeggen heb, maar zoals ik al zei in de eerste zin: je kon ook stoppen. of misschien heb je dat wel gedaan en heb je het hele stuk gewoon overgeslagen... bastard.

    nee, hou je goed en take care, ik ga naar mijn analyse huiswerk (partieel integreren en impliciet differentieren enzo) en misschien zo nog ff naar de studio (HARHARHAR)

    jo de manne,

    brammel

  • 07 Oktober 2005 - 18:00

    Marco K.:

    Ik hoop bij de Gratie van God dat het goed met je gaat, net zoals met mij! Het is leuk om regelmatig wat van je te lezen. Hier in Delft is ook alles oke, de tentamenweek is alweer in aanzicht: nog twee weekjes les, dan een roostervrije week en dan alweer een toetsweek. Gelukkig heb ik nog niet zoveel belangrijke toetsen, eigenlijk maar een. Maar die is dan ook wel superbelangrijk omdat hij voor 33% meetelt, en ik van ouderejaars heb gehoord dat de aankomende 66% gigantisch moeilijk zijn... (hebben ze bijvoorbeel een 8 voor deze, dan hebben ze een 1.6 voor de volgende)! De andere toetsen zijn vooral bedoeld om bonuspunten te behalen voor de uiteindelijke examens.

    Heb nu ook eindelijk een PC op mn kamer, dus kan nu ook wat vaker je posts bekijken en ook wat vaker reacties geven.

    Ik moet nu echter de trein gaan halen, dus ik zou zeggen: ongelofelijk veel plezier verder en we denken uiteraard allemaal aan je!

    Grtz Marco K.

  • 08 Oktober 2005 - 17:53

    Sonja:

    hoi ik heb je enorme verhaal gelezen! Gelukkig dat je snel ontdekte van je geld. In ieder geval is nog niet je volledige opbergkistkluis gestolen (dat is geen woord maar daar schijn jij ook geen problemen mee te hebben). Ik moet echt internet gaan regelen in amsterdam, dan kan ik wat vaker sturen. Ik heb het nog steeds heel druk, veel uren en heel veel hockey. Waarschijnlijk staat het in je verhalen, maar hoe oud zijn die kinderen nou en hoe moeilijk zijn de dingen die je vertelt? Oh en ik heb een tien voor mn eerste toets ( niet dat die veel meetelt en ik had wel een fout maargoed) en ik heb weer vliegen vermoord en plantjes geplukt en bacterien gekweekt. En er is een heel aardig meisje waar ik heel veel mee omga, maar die doet een iets andere studie en over twee maanden gaat die naar een heel ander gebouw. Ik hoop dat tegen de tijd dat jij terug bent mijn huis eindelijk een beetje normaal eruit ziet. De vloer schilderen we nu dus dan is overal een berg troep enzo. Ik weet niet of er nog iets te volgen is van het verhaal, maar ik weet niet zoveel meer te vertellen. Veel plezier nog met al je krijsend kinderen, ik bedoel leerlingen. Meester marco hahaah. Nog aanzoeken gehad trouwens? Maargoed ik stuur weer als ik een computer heb en tijd heb! doei!!!

  • 08 Oktober 2005 - 22:15

    Bastiaan:

    Weeeeeeee
    Gaaaaaaan
    Naaaaaaar
    Duitsland toe, we gaan naar Duitsland toe, we gaan naar Duitsland toe, we gaan naar Duitsland toe [herhaal]

    Nederlands - Tsjechië 2-0

    Later meer over mij en mijn Brabantse avonturen, ik ben nu bram en moe dus ik ga slapen. Houdoe!

  • 09 Oktober 2005 - 16:39

    Bram:

    je bent bram?

    wat de fak?

    goed, korte update want ik ben extreem gaar vanavond. ik heb je tweede mailtje ook ontvangen, woowoo, erg koel om weer wat van je te horen. dit hele weekend heb ik met rick (en bart) opgenomen voor het album, de bas staat er nu ook helemaal op. ik moet nu wel zo huiswerk maken dus binnenkort een langer bericht. toch gaat nog steeds alles hier goed, maar dat zal ik wel al gezegd hebben, de weekends zijn alleen absurd druk. je bent gewoon de hele fucking dag bezig en daar hou ik niet zo van. vanavond ga ik eens rustig thuis zitten en niets doen in baarn, maar morgenochtend weer vroeg naar delft... sonja belt nu, dus ik typ later verder!

    jo de manne,

  • 10 Oktober 2005 - 06:15

    PM:

    Ghana goes Germany aswell.
    Proficiat!
    We will meet again.

  • 10 Oktober 2005 - 11:56

    BAS:

    yesh! eindelijk de site weer gevonden! mooi dat je het leuk hebt marco! wel ff dat geld in je sok stoppen ofzo, en leer je de kinders wat economie voor mij (a)

    succes! Bas

  • 18 Oktober 2005 - 11:30

    Marco K.:

    Hoi Marco!

    Ik ben deze middag vrij dus ik dacht: laat ik maar weer eens ff een stukje schrijven op marco's site, want ik heb heel goed nieuws voor je! Ik mag je feliciteren met de geboorte van de baby in het BigBrother-huis!!! Ze is vandaag geboren om 11:18 en heet Jocelyn Savanna, en is gelukkig helemaal gezond! Veder volg ik BigBrother helemaal niet, dus misschien dat andere mensen wat meer er over kunnen vertellen, maar dit zag ik net op het nieuws...

    Doe de groeten aan ' je kinderen' en succes met het lesgeven!

    Grtz, Marco K.

  • 19 Oktober 2005 - 14:09

    Bram:

    ja kruijf, je snapt natuurlijk wel dat we dat "ik kijk nooit big brother, eerlijk waar!" excuus natuurlijk nooit geloven.

    goed marco, weer een update in het immer interessante leven van de jongeheer waumans. ik heb het de laatste tijd ontzettend druk, vandaar een lange periode van afwezigheid betreffende mijn verhaaltjes, maar goed, hier gaan we weer.

    waarom heb ik het druk? het is niet alleen door mijn fijne studie (jaja, fijn is ie nog steeds) maar ook om de hobby tekenen. fuck, ik moet als eerste nog steeds de cover van het album van bitter lemon regelen. dan moet ik nog een voorstel tekenen van een kaartje voor een gala van mn zus, een poster van dat ene spel voor de mobiele telefoon (er zit trouwens echt schot in te komen, supervet. ook in de game zitten nu mijn tekenen en hij is bijna af.) en dan nog voor het bedrijf van ruben. het is allemaal supervet werk, maar wel gewoon veel. -fuck nu belt mn mentor mama, eigenlijk had ik nu bier moeten drinken met wat medestudenten, maar ik heb geen tijd, en sonja komt trouwens ook zo- samenvattend, het is dus druk, maar gelukkig wel om leuke redenen. behalve natuurlijk dat ook de tentamenweek eraan zit te komen. tentamenweek houdt voor mij in: volgende week hele week vrij, week erna ook vrij, behalve een tentamen analyse op donderdag van 3 uur. verder moet ik nog 5 opdrachten maken, maar min of meer een groot deel vakantie dus. erg relaxed, vooral dat we maar 1 tentamen hebben. ik heb braaf mn huiswerk gedaan (echt!) en dus moet het niet een heel grote klus zijn om alles in mn kop te krijgen.

    mijn kotgenoot Lotte is sinds donderdag op reis voor 4 maanden naar zuid-oost-azie (alles wat daar ongeveer ligt: maleisie, singapore, china, laos, vietnam, hongkong, indonesie etc.) en die stuurt nu allemaal mails, die ik zo ook maar eens moet beantwoorden. de belichaming van haar vervanging: Jan Willem. JW studeert werktuigbouwkunde, is tweedejaars en een beetje saai tot nu toe. overigens zie ik em niet veel. het weekend was ik weg, maandag pas om 6 uur thuis (maandag avond dus wel gezien) en dinsdag middag ging ik meteen naar amsterdam. vanochtend terug gekomen, maar toen was hij alweer naar school, haha. volgens mij zit ie nu tot half 6 op school, maar vanavond is ie er denk ik ook niet (tenminste, op ons schoolbord dat in de gang hangt (wat ik trouwens vertaald heb naar het frans -je denkt nu dat dinsdag maandag is en zondag dinsdag-). je kan dus stellen dat we tot nu toe geen last van em hebben gehad. iets wat natuurlijk geen reden is om Lotte mailtjes te gaan sturen wat voor hoerenkind het is.

    de uren college zijn hier wel minder geworden, gelukkig. ik mag nu een paar keer per week uitslapen (morgen zelfs eerste 4 uur vrij) en af en toe een middagje vrij hebben. mariokart is nog steeds een van de grote vrienden van het huis.

    ik zag trouwens ook dat ghana zich geplaatst heeft voor het WK, gefeliciteerd zal ik maar zeggen. belgie heeft zich niet gekwalificeerd, niet meer dan terecht.

    toch merk ik nujuist dat je al 11 dagen niets van je hebt laten horen... leef je nog?

    ik ga daar maar van uit en tik nog wat verder...

    de tekenlessen bevallen trouwens steeds meer, het huiswerk is koel (bootjes tekenen, autootjes tekenen) maar die leraar begon over dat ik dubbelgekromde vlakken en allemaal andere shit erin had gestopt wat toch eigenlijk wel helemaal niet mocht omdat we dat nog niet horen te kunnen. ook is het kleien nu dus vervangen door houthakken (beitelen enzo) en dat is ook wel leuk om te doen. de donderdagmiddag is nog steeds 3d-modeleermiddag en dat is ook wel ok. kijk dat is nu net het punt, het is allemaal wel leuk, maar gewoon veel.

    goed, ik denk dat dat het wel was voor vandaag, ik ga zo nog Lotte ff snel mailen en dan weer tekenentekenentekenentekenentekenen en dan zal sonja wel komen om te koken, joehoe. nee, koken is wel lachen om te doen, en als je niet kookt moet je afwassen en dan ben je dus meer de sigaar. (of je heet jan willem en dan help je gewoon helemaal niet mee, haha). laat binnenkort snel wat van je horen, doe de groeten aan al je kindertjes en leer ze voor mij geen economie maar een beetje differentiaalvergelijkingen, partieel differentieren en impliciet differentieren. en kleien.

    cheers,

    bram

  • 19 Oktober 2005 - 20:08

    Sonja:

    hej marco! Daar ben ik weer. eindelijk weer even tijd voor alles. Ik heb mijn eerste twee tentamens gehad en ze gingen wel goed. Ik vind eigenlijk dat je nu wel lang genoeg weg bent. Zaterdag heb ik niks te doen, als je dan even terug komt.. Ik neem aan dat je het nogsteeds leuk hebt daar. Nog veel gejat? Ik ga morgen misschien naar het hoeren en pooier feest. Wat moet ik in godsnaam aan? maar goed jij hebt waarschijnlijk genoeg andere dingen aan je hoofd. Ik hoop trouwens dat niet te veel andere mensen dit lezen. Maar veel plezier nog en ik mail weer als ik weer een keer een computer heb. doei kuskus

  • 23 Oktober 2005 - 15:12

    MM:

    Sonntagmorgen ohne Marco und ohne Brezel-was kann aus diesem Tag noch werden?!
    K.M.

  • 27 Oktober 2005 - 18:35

    Marco:

    ok ff een reactie op alle reactie, een zogenaamde counterreactie. Bram, mijn trouwste schrijver, ik geniet elke keer weer van je verhalen. Je leven klinkt erg klote: tekenene,tekenen en tekenen. Dat is toch verdomme geen academische studie man. ik ga gewoon volleybal en zweefvliegen studeren zodra ik terug kom (en afrika reizen natuurlijk). Maar ik kan me ook wel voorstellen dat het veel tijd kost, en zodra je iets moet doen is het al een stuk minder leuk. Eerlijk van je toe te geven dat belgie slecht was, alle drie mijn landen, Duitsland (morgen haal ik mijn paspoort) nederland en ghana, gaan naar het wk, hahahaha...

    Sonja, ik wist niet dat men in nederland ook vloeren schilderde. hier in ghana is dat zeer gebruikelijk, de vloer van mijn paleis was vers geverfd toen ik aankwam (wat lijde tot rode vlekken op mijn kleren)maar heeft bij de eerste grondige schoonmaak beurt (vorige week, het blijft een batchelor palace)grote stukken verf verloren. Je bent gewaarschuwd.Misschien een beetje laat maar op een hoeren feest hoor je niet zo heel veel te dragen son. Draag ondergoed en neem een stoel en glazen pui mee.

    Marco, ook ik heb bigbrother niet gevolgd (eerlijk waar bram, geloof me nou) maar ben dan ook extra verheugd over de geboorte van dit uitzonderlijke kind. Mijn dag kan niet meer stuk, this beats the hell out of amalia's geboorte.

    Bastiaan, we gaan naar duitsland toe,we gaan naar duitsland toe,we gaan naar duitsland toe (herhaalt op jou verzoek, 1 keer voor elk van mijn landen dat naar duitsland toe gaat)
    mama, zondag met egg and bread,zoals elke dag (maar nogsteeds lekker)

  • 27 Oktober 2005 - 18:39

    Tro-tro Rules:

    ik heb net gelezen dat de prestatie van de ns ondermaats is. het spijt me dat jullie zo een last hebben van vertragingen en geen goede informatie krijgen bij treinuitval. De tro-tro/line taxi/taxi reiziger (een systeem zonder vertragingen)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

marco
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 723
Totaal aantal bezoekers 49975

Voorgaande reizen:

01 September 2005 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: